Rabu, 23 Februari 2011

KESETIAAN WANITA SOLEHAH KEPADA SUAMI SETELAH SUAMI MENINGGAL DUNIA



Adakah lagi wanita solehah seperti Saiyidah Naa'ilah binti Al-Farafishah, isteri kepada Saidina Uthman r.a. atau wanita solehah seperti Al-Rabbab binti Imri' Al-Qais, isteri Saidina Al-Husain bin Ali r.a. Ini adalah diantara contoh wanita solehah yang setia kepada suami setelah suami mereka meninggal dunia dan tidak berkahwin lagi sehingga akhir hayat.

Islam menggalak wanita-wanita yang kehilangan suami berkahwin lagi kerana dikhuatiri menimbulkan fitnah. Namun terdapat sebahagian wanita solehah lebih suka untuk tidak berkahwin setelah kematian suami sebagai membalas budi dan menunjukkan betapa tingginya kedudukan suaminya itu disisinya. Mungkin tiada pegganti yang setaraf dengan bekas suaminya. Perasaan kasih sayang yang amat tinggi sehingga mereka sanggup menjanda sampai ke usia tua.

Wanita yang tidak setia kepada bekas suaminya, habis sahaja iddahnya 3 bulan. Mulalah bertukar corak dan rupa. Ada sebahagian mereka yang dahulu tidak berapa mewah. Setelah kematian suami akibat kemalangan dan mendapat gantirugi insuran nyawa berpuluh ribu mulalah melaram sakan. Kadang-kadang bila lalu hampir dengan kita pun mungkin tak perasan siapakah wanita ini kerana dahulu make-upnya pun kurang maklumlah tiada berwang. 

Tapi kini sudah "loaded" dan mula bergaya habis sampai anak-anak kadang-kadang pun terabai. Hantar kat datuk kat kampong. Kejar jantan sana sini. Nafsu mulalah bergelora dan terasa gersang dan perlu belaian kasih seorang lelaki. Jika nasib tak baik dapat jantan kaki songlap habislah duit insuran bekas suaminya. Bukan nak mengata kepada mereka tetapi itulah yang selalu kita dengar dan lihat berlaku. Yang baik pun banyak sampai tak kahwin sehingga banyak lelaki yang "frust" menongging sebab pinangan ditolak terus tanpa sebarang alasan yang munasabah.

Berbalik kisah wanita solehah iaitu Saiyidah Naa'ilah binti Al-Farafishah, isteri kepada Saidina Uthman r.a. Beliau menolak untuk berkahwin selepas kematian suaminya. Ketika Muawiyah datang meminangnya, beliau menolaknya sambil berkata:

"Apa yang engkau kagum mengenaiku"

Jawab Muawiyah:

"Gigi kacipmu"

Lalu Saiyidah Naa'ilah mencabut giginya dan berkata:

"Tidak seorang pun melihatnya sesudah Uthman"

Apa yang dilakukan oleh Saiyidah Naa'ilah ini adalah bertentangan dengan syarak kerana seseorang Muslim tidak boleh merosakkan anggota tubuhnya walau apa pun alasannya. Oleh itu kita hanya boleh mengambil pengajaran daripada kesetiaannya kepada Saidina Uthman r.a dan penolakannya terhadap peminangan Muawiyah r.a.

Jika wanita sekarang, bahkan nak cabut gigi sampai rongak supaya lelaki lain tak pandang lagi. Lepas suami mati siap buat "transplant" tanam gigi baru. Bukan murah, sebatang gigi yang ditanam kos sampai RM2 ribu sehingga RM3 ribu. Kena 5 batang yang rongak sudah berapa?? Dahulu muka banyak bekas jerawat batu. Buat rawatan kat salon 1 package sehingga muka jadi licin dan putih macam nyonya baba. Itu wanita yang tak solehahlah. 


Yang solehah tak buatlah macam tu!. Banyak mengaji Al-quran dan membesarkan anak-anak. Ambilalih tugas suami yang menyambut panggilan ilahi. Selalu menziarahi kubur suami sampai rumput tak sempat tumbuh. Banyak kenangan manis yang tidak dapat dilupakan. Baju suami jadi pengubat rindu. Seperti lirik lagu arwah P.Ramlee "Dimana nak ku cari ganti...serupa dengan mu".

Lagi kisah seorang wanita solehah yang bernama Al-Rabbab binti Imri' Al-Qais, isteri Saidina Al-Husin bin Ali r.a pernah dipinang sesudah habis iddahnya atas kematian suaminya. Namun beliau tidak mahu mencari pengganti Al-Husain sebagai suaminya dan Rasulullah saw sebagai mertua. Beliau berkata:

"Aku tidak akan mengambil mertua lain sesudah Rasulullah saw" dan bersyair:
"Demi Allah, aku tidak menginginkan pertalian dengan kalian hingga aku lenyap diantara pasir-pasir dan tanah kuburan"
Itulah diantara dua kisah wanita yang solehah yang setia sehidup semati. Selain kesetiaan mereka kepada janji-janji mereka terhadap suami-suami mereka sebahagian mereka juga memiliki anak-anak yang membuat mereka menahan diri untuk tidak berkahwin lagi sehingga mereka memperoleh apa yang telah disebut oleh hadis Rasulullah saw:
"Aku dan perempuan yang menampar-nampar pipinya seperti ini pada hari kiamat(dan perawi mengisyaratkan jari telunjuk dan jari tengahnya). Iaitu perempuan yang menjanda dari suaminya, yang memiliki kedudukan dan kecantikan, menahan dirinya atas anak-anak yatimnya sehingga mereka berkahwin atau meninggal dunia"
Wasallam.

Ditulis Oleh : Captain Hari: 2:35 PG Kategori:

Comments
6 Comments

6 ulasan anda:

  1. dapat ke sy jadi wanita & isteri solehah.. huhu, sy harap sy boleh :)

    BalasPadam
  2. salam jue,

    Alhamdulillah semuga jue dirahmatNya...untung suami kamu jadi pilihannya... semuga dtg selalu sini...jazakallah khairan.

    BalasPadam
  3. salam.

    Betul Capt, ramai juga yg jadi lagu tu. Stghnya wktu tempoh iddah pun mereka sggup ke hulu ke hilir tanpa tujuan even pakaian juga tak terjaga (msih tak tutup aurat dgn smpurna, atau tutup aurat tapi liplap-liplap pon ada + mekap skali). :'(

    Ksian...mgkin mereka taktau. Ataupun sgt tau tp masih nak turut hawa nafsu. Wallahu alam.

    BalasPadam
  4. salam aliaazuan,

    Terima kasih aliaazuan...tapi yg baik sampai tak kahwin pun ada sampai banyak pihak masuk meminang tak pernah terima kerana teringat bekas suami dan anak. Bagi mereka kahwin cuma sekali seumur hidup mereka walaupun masih muda..jazakallah khairan.

    BalasPadam
  5. DAPATKAN AL-QURAN DIGITAL DI SINI

    http://freenamecard.blogspot.com/

    Al-Quran Digital ini juga disertai dengan bacaan oleh imam-imam tersohor seperti

    * Sheikh Abdul Rahman Al-Sudais
    * Sheikh Mahir Al-Moaqeli
    * Sheihk Saad Al-Ghamidi
    * Sheikh Ali bin Abdul Rahman Al Hudhaify
    * Sheikh Muhammad Ayoub

    Dengan ini dapat memudah lagi para pengguna merujuk dan menyemak bacaan setiap ayat yang di baca

    Dilengkapi bersama Al-Quran ini adalah terjemahan dalam 24 bahasa-

    Albanian, Azerbaijani, Bosnian, Dutch, English, Finnish, French, German, Hausa, Indonesian, Italian, Latin, Malaysian, Persian, Polish, Purtuguese, Russian, Spanish, Swahili, Tamil, Thai, Transliteration, Turkish, Urdu
    Antara lain terdapat lebih 1000 koleksi Hadith-hadith sahih termasuk Al-bukhary dan Muslim dimana anda dapat merujuk sebarang hadith dengan cepat dan pantas.

    Apa lagi ciri-ciri menarik dengan Al-Quran versi digital ini

    1) Setiap Ayat boleh dibaca dalam satu mukasurat seperti Kitab Al-Quran sebenar bersama audio
    2) Waktu Solat dan Arah Kiblat setiap bandar di seluruh dunia
    3)Buku-buku mengenai Islam dan pelbagai panduan serta rujukan
    4)Terdapat audio dan video nasyid dan lain-lain lagi
    5)Panduan Haji dan Umrah
    6)BOLEH DIJADIKAN SEBAGAI HADIAH

    Terjemahan dan tafsir dalam 24 bahasa
    * Tafseer Ibne Katheer (Arabic)
    * Tafseer Ibne Katheer (English)
    * Tafseer Ibne Katheer (Urdu)
    * Tafseer Al-Jalalain (Arabic)
    * Tafseer Al-Jalalain (Indonesian)
    * Tafseer Al-Qurtabi (Arabic)
    * Tafseer Al-Tabari (Arabic)
    * Saheeh Al-Bukhari (Arabic)
    * Saheeh Al-Bukhari (English)
    * Saheeh Al-Bukhari (Indonesian)
    * Saheeh Al-Bukhari (Urdu)
    * Saheeh Muslim (Arabic)
    * Saheeh Muslim (Urdu)
    * Riad-as-Salheen (Arabic)
    * Riad-as-Salheen (English)
    * Riad-as-Salheen (French)
    * Sunnen Ibne Majja (Arabic)
    * Sunnen Nissaie (Arabic)
    * Sunnen Abu Dowood (Arabic)
    * Sunnen Tirmizi (Arabic)
    * Arabaeen Nawawi (Arabic)
    * Arabaeen Nawawi (English)
    * Hadeth Qudsi (Arabic)
    * Qasas-ul-Anbia (Arabic)
    * Al-Kabaer (Arabic)
    * Al-Rahiq Al-Makhtum (Arabic)
    * Belugh elmaram
    * Hisn-ul-Muslim (Arabic)
    * Hisn-ul-Muslim (English)
    * Ahakm Al-Tajweed

    dapatkan al-quran digital di sini
    KLIK DISINI UNTUK TEMPAHAN: http://www.mydigitalquran.com/index.php?ref=zack2210

    BalasPadam
  6. @fauzi_ahmad terima kasih memberi maklumat..insyaAllah ana akan berkunjung ke blog sana nnt..jazakallah khairan.

    BalasPadam

NOVEL-NOVEL ANA SOFIYA

cintamu cintaku satu


Novel TMKH telah mendapat pengiktirafan 4 bintang dari Editor Berita Harian 2010. Cetakan yang ke-7. Anda juga boleh melayari LINK INI untuk membaca bab-bab 1 -15



cintamu cintaku satu

ccs 1, ccs 2, ccs 2-samb, ccs 3, ccs 4, ccs 5














get this

.


get this

,

Free Page Rank Tool My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free free search engine submission BLOGGER INDONESIA