Rabu, 5 Januari 2011

SELAWAT SYIFA' PENYEMBUH PENYAKIT.



Alhamdulillah. Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW dapat lagi kita menjalani kehidupan pada hari ini dan seterusnya dengan nikmat-nikmat yang tidak terkira dan tidak terhingga diatas nikmat kesihatan yang dikurniaNya.

Selawat syifa adalah salah satu selawat yang sering dikatakan mempunyai pelbagai fadhilat dan kelebihan dan salah satu daripadanya adalah berkaitan dengan kesihatan dan penyembuhan penyakit.

Walaupun pernah dikatakan selawat ini boleh mendatangkan syirik, tapi ianya berlaku bila selawat ini disalahertikan dalam penterjemahannya. Menurut Dato’ Dr. Haron Din, memang terdapat sedikit kekeliruan sekiranya ianya diterjemahkan terus 'ayat by ayat'. Apa yang penting adalah kita perlu ingat bahawa segala penyakit dan musibah yang datang semua dari Allah SWT dan penyembuhnya juga dari ALLAH  SWT.

Segala ubat adalah sebagai pengantara atau asbab,dan usaha kita sebagai hambaNYA yang tetap yakin Allah SWT adalah musabab dan penentu diatas kesembuhan seseorang dan insyaAllah selawat syifa' juga boleh dijadikan salah satu amalan untuk menyembuhkan penyakit.

SELAWAT SYIFA'






WALLAHU'ALAM.

Ditulis Oleh : Captain Hari: 7:16 PTG Kategori:

Comments
17 Comments

17 ulasan anda:

  1. Assalam.,

    Ada seorg Makcik tua yg saya temui di hospital, beliau nampak sihat tanpa kencing manis or darah tinggi. Cuma dtg spital katanya sebab letih. Usianya hampir 70an. Apa rahsia sihat Makcik? Tanya saya kpd nya. Nasihatnya..amalkan salawat shifa' setiap kali hendak minum atau sebelum menjirus air ke badan semasa mandi. Dan jgn lupa banyak kan doa dan amalan. Insyaallah.

    BalasPadam
  2. @mamawanaterima kasih. Bukti sudah nyatakan! lps ni kita jadikan amalan harian..

    Jazakallah khairan,

    BalasPadam
  3. Salam,
    Maaf kerana bertanyakan ini, saya tidak faham kenapa bacaan di video ini tidak sama dengan dengan penulisan, sedangkan bacaan oleh Ustaz Zulkifly sama dengan penulisan yang dipaparkan, adakah terdapat perbezaan makna ataupun memberikan makna yang serupa?. semoga dapat dihuraikan kekeliruan yang saya dapati ini. Terima kasih.

    BalasPadam
  4. Respon kpd aim rizal. . Dia2 adalah sama makna

    BalasPadam
  5. salam aim rizal dan muhammad,

    Baru dapat masuk...

    Pada muhammad terima kasih.

    Pada Aim Rizal, boleh baca yg mana-mana kerana maknanya sama...semuga manfaat selawat syifa utk kesihatan...

    jazakallahu khairan.

    BalasPadam
  6. salam.. nabi tak ajarkan pun selawat ni.. takde ayat quran yg menyembuhkan penyakit melainkan allah(tiada ayat yg mengatakan sedemikian) sbb takde apa2 bukti melainkan ubat dengan izin allah.. kita masih tak cukup perfect untuk membaca selawat yg diajarkan nabi.. tambahan selawat menunjukkan kita dah bosan dgn ajaran nabi sebelum ni walaupun ia menunjukkan pada kebaikan.. kalau tidak zaman rasulullah dah buat da sebab ia lebih perfct dari kita... tapi sy hairan kebanyakan orang skrg lagi terror dari rasul sehingga ramai org keliru selawat yg mana perlu dibaca.. bg saya kalau nak sembuh sesuatu penyakit kita kena iktiar dan berdoa direct pada tuhan bukannya ayat ini yg menyembuhkan.. benda ni hanya malaysia dgn indonesia sahaja yg buat kalau kita kaji.. kebanyakan org arab rakan saya pelik sangat dengan malaysia terdapat byk tambahan islam..

    lihat laman ini:

    http://emjayjb.multiply.com/journal/item/126

    BalasPadam
  7. Tanpa Nama Kebanyakkan cerdik pandai di Pusat Pengajian Tinggi dimonopoli oleh geng wahabi....!,

    BalasPadam
  8. sila rujuk ulasan dr yg berbahagia ustaz Haron Din...jgn cepat mmbuat penilaian sblm kita merujuk kpd pakar2 atau golongan ulama dan pandai agama.....http://www.darussyifa.org/modules.php?name=News&file=article&sid=18

    BalasPadam
  9. jgn kita cepat mmbuat penilaian betul @ salah sesuatu amalan itu melainkan merujuk terlebih dahulu kpd cerdik pandai agama(ulama)....sila rujuk penjelasan dr yg berbahagia Ustaz Haron Din...
    http://www.darussyifa.org/modules.php?name=News&file=article&sid=18

    BalasPadam
  10. Syawana Aida salam, captain sudah dengar dari Dato Harun din kita...insyaAllah amalkan shalawat Shifa...

    wslm.

    BalasPadam
  11. http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/hukum-selawat-syifa-0

    BalasPadam
  12. http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/hukum-selawat-syifa-0

    BalasPadam
  13. Doa kita mohon kita selawat kita adalah alat dan harapan kita. Terpulang kepada Allah swt Yang Maha Kuasa lah menentukan. Inshaallah.

    BalasPadam
  14. Hanya kena faham 1 konsep je... insyaAllah terselamat aqidah.. iaitu ubat atau ayat hanyalah alat dan ikhtiar kita. penyembuhnya x ada lain selain dari Allah.. selagi mana x brcanggah dgn syarak apapun harus utk dilakukan.. wallahu a'lam...

    BalasPadam
  15. Kena faham konsep mudah ni.. ubat @ ayat @ doa hanyalah alat @ ikhtiar kita.. penyembuhnya x ada lain selain dri Allah.. yg salahnya kalau kita beranggapan selawat ni boleh menyembuhkan..

    BalasPadam
  16. Menjadi benar atau salah sesuatu itu adalah berdasar pada ilmu kefahaman dan pegangan kita sendiri. Maka bagi sesiapa yang cukup bekalan ilmunya Inshaallah tidaklah mudah ia menjadi terpesong dengan sesuatu itu. Inshaallah.

    BalasPadam
  17. Salam semua.. Cuma ingin berkongsi pengalaman. Pada tahun 2000, pada suatu pagi sy bangun dari tidur dan sy dapati telinga saya hilang pndengaran, semua bunyi menjadi terlalu perlahan dan sukar utk didengar. Selepas bbp hari sy dlm keadaan hampir pekak 2, sy ke hospital dan terus dirujuk ke doktor pakar ENT.

    BalasPadam

JOM TERJAH IKLAN

IKLAN BERBAYAR

FEEDJIT

ARKIB


get this

.


get this

,

Free Page Rank Tool My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free free search engine submission BLOGGER INDONESIA