Rabu, 24 November 2010

Cukur Bulu Kemaluan.



Jika tak percaya, ramai diantara kita yang tak pernah cukur bulu ari-ari sampai bertahun-tahun lamanya sehingga ada satu cerita kelakar yang pernah kita dengar.

Ceritanya begini: 

Ada seorang budak perempuan berumur 8 tahun memanjat pokok rambutan ditepi jalan. Lalu Pak Haji dan terpandang budak diatas pokok rambutan yang tidak memakai seluar dalam. Dipanggil budak itu turun dan diberikan RM5. 

"Nah ambil duit ini,balik rumah tak payah panjat lagi!"

Apabila sampai dirumah, ditunjukkan kepada ibunya duit yang telah diberi oleh Pak Haji itu kerana memanjat pokok rambutan. Jadi si ibu terfikir, jika anak boleh dapat RM 5 mungkin dia akan dapat RM10. Keesokkan hari si Ibunya pula panjat pokok rambutan sambil memetik buah rambutan dan menunggu Pak Haji yang kebiasaan akan lalu kearah situ.

Maka lalulah Pak Haji dan terpandang si ibu memanjat pokok dengan berbaju t-shirt dan kain batik lalu dipanggil si ibu turun.

"Nah Jah, ambil 50 sen ni!"...tercenggang si ibu dan bertanya kepada Pak Haji kenapa dia hanya dapat 50 sen sahaja sedangkan anaknya dapat RM5. "Ambil duit ini beli pisau cukur!"... Pak Haji suruh beli pisau cukur kerana si ibu tak pernah cukur pun...?%$. 

"Moral of the story"...kita tak pernah kisah untuk bercukur. Ada kakcik dan Makcik yang selalu mengaji kat ustaz. Bab lain-lain tekun mengaji. Tapi bab cukur tak pernah ambil kisah. Berbalik kepada tajuk. 

Istihdad ialah mencukur bulu ari-ari, dilakukan dengan mempergunakan pisau, iaitu pisau cukur. Al-Aanah  ialah rambut yang tumbuh sebelah atas zakar lelaki dan tumbuh disekitar faraj perempuan.

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a bahawa:
"Rasulullah SAW menjadualkan bagi kami paling lama empat puloh hari, supaya tidak lupa mengunting kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu-bulu ari". (HR Muslim, Ibnu Majjah,Ahmad,Tirmidzi,Nasai dan Abu Daud) .
Bermaknanya  paling lama 40 hari kenalah kita servis bahagian-bahagan tersebut. Adakah kita berbuat demikian wahai pembaca?. Jangan kata orang yang tak tahu memang tak buat, Yang dah tahu pun tak buat. Ada yang tak pernah bercukur sampai bertahun-tahun lamanya. Tebal macam hutan belantara. Selepas ni belilah pisau cukur dan mulalah cukur hutan belantara ini.

Dan dialog Rasulullah SAW dengan Iblis,

Pertanyaan Nabi:
"Siapakah orang yang paling engkau lebih sukai?" 
Jawab Iblis:
"Lelaki dan perempuan yang tidak mencukur atau mencabut bulu ketiak atau bulu ari-ari (bulu kemaluan) selama 40 hari. Di situlah aku mengecilkan diri, bersarang, bergantung, berbuai seperti pijat pada bulu itu."
Didalam hadith sahih yang diriwayatkan oleh Jabir larangan mendatangi isteri tengah malam sebelum bersisir lebih dahulu dan mencukur bulu ari-ari bagi orang yang baru pulang dari perjalanan jauh.

Kerana itu tidak diragukan lagi, mencukur bulu ari-ari dan membersihkannya termasuk perbuatan mustahabbah (Disunatkan) untuk mencegah kutu (kupan) dan bau yang tidak enak.

Dari Ibn Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: 
“Daripada perkara fitrah ialah mencukur bulu ari-ari, memotong kuku dan menggunting misai”. (HR al-Bukhari)
Fitrah adalah bermaksud apa yang dicenderungi oleh tabiat kejadian manusia yang sejahtera. Islam adalah agama yang fitrah dn ajarannya menepati fitrah kejadian manusia. Fitrah manusia suka kepada kebersihan dan kesucian. Justeru, amat bertepatanlah pensyariatan mencukur bulu ari-ari ini.

Dalam hadis selain menggunakan lafaz halq al-anah حلق العانة (cukur bulu ari-ari), Nabi s,.a.w juga menyebut dengan nama al-Istihdad. (al-Bukhari dan Muslim)

Al-Nawawi berkata:
“al-Istihdad ialah halq al-anah (cukur bulu ari-ari). Dinamakan al-istihdad kerana caranya dengan menggunakan al-hadid (asal maksud besi; dikehendaki di sini ialah pisau cukur).
Perbuatan ini adalah sunnah, dan maqasid atau tujuannya adalah untuk kebersihan manusia itu sendiri. Ini dapat difahami dari segi logic akal fikiran manusia. Sudah semestinya Islam amat menitik beratkan kebersihan. Ini disokong oleh banyak dalil-dalil umum yang lain seperti hadis Muslim (Bersuci itu separuh daripada iman) dan begitu juga ayat-ayat pujian tentang orang yang suka kepada kebersihan

Sebab saintifik kenapa perlu dibuang.

Kawasan bulu ari-ari adalah kawasan mudah berpeluh dan banyak keluar peluah. Sekiranya tidak dicukur bulu tersebut, maka ia akan menjadi banyak dan lebih banyak mengeluarkan peluh. Apabila terkena kesa-kesan kumuhan badan serta najis-najis lain, mungkin amat sukar untuk dihilangkan. Lama kelamaan ia mendatangkan bau yang kurang enak. Tambahan pula, mencukur bulu ari-ari mencegah daripada pembiakan kutu. Selain itu, ia juga membantu penjagaan kulit di kawasan kemaluan.

Wallahualam .

Ditulis Oleh : Captain Hari: 8:00 PG Kategori:

Comments
18 Comments

18 ulasan anda:

  1. lawak citer tue..tapi maksud mendalam.. sekarang dapat ke pisau cukur 50 sen

    BalasPadam
  2. salam zuriey,

    Dulu pisau cukur 30sen satu zaman pak haji tu....mungkin kena beli 2 bilah pisau cukur....
    sekarang pakai habis buang harga RM1.00 hehehe.....

    BalasPadam
  3. jom singgah blog saya jemari-ganti-mulut.blogspot.com

    BalasPadam
  4. salam zuriey:
    segan bile baca entry ni..tapi memeberi kesedaran pada semua..

    BalasPadam
  5. salam capt,

    errmm..tq info yg berguna..

    saya SETUJU*...bulu ari2 haruslah dicukur..klw dibiar tanpa jagaan akan menimbulkan rase ketidak selesaan...

    terpulang ler ade yg selesa kot biar hutan belantara tu tumbuh melangit..hihi

    BalasPadam
  6. heheheh, jgn harap kan kesengn je.. kena usaha

    BalasPadam
  7. salam kepada semua,

    Terima kasih memberi pendapat yg manfaat....jazakallah khairan.

    BalasPadam
  8. penting tu ambil iktibar dari cerita ini

    BalasPadam
  9. haa pd yg x pnah cukur tuh..SILA CUKUR pasnih ea...hehe

    BalasPadam
  10. salam ziarah..b'mnfaat sume ni utk ktorang sume..thanx..jmput silau2 my blog..tdak lah lawa mne tp hrap2 ley bg info n ilmu..hehe
    luahanhati-eira.blogspot.com
    perihalremaja.blogspot.com

    BalasPadam
  11. salam sharinginfo,Redbloodsnow dn sira,

    terima kasih sudi komen...lps ni kita cukur ya!

    BalasPadam
  12. bulu ketiak pon same..kena buang jugak..agak kelakar pmpuan melayu terpengaruh dgn pelakon barat yg suka bela bulu ketiak..diorang pon kata laki camtu HOT..adess..!!

    Jejaka Terhangat: Memang La Dunia Akhir Zaman. So, What..?

    BalasPadam
  13. salam jejaka terhangat,

    memang termasuk bulu ketiak sekali kena cukur selepas 40 hari..

    "Rasulullah SAW menjadualkan bagi kami paling lama empat puloh hari, supaya tidak lupa mengunting kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu-bulu ari". (HR Muslim, Ibnu Majjah,Ahmad,Tirmidzi,Nasai dan Abu Daud) .

    BalasPadam
  14. aku tak suka cukur bulu ketiak. aku suka cabut. kalau cukur nanti bulu ketiak tumbuh lebat dan tebal. jadi buruk ketiak..

    habis.. bulu buntut? macam mana??

    BalasPadam
  15. salam dabuldahi,

    cabut pun boleh..lps taruh kapor senang cabut...lambat tumboh sikit...

    BalasPadam
  16. ya.. pakai kapur pon senang...

    tapi ingat lagi dulu2.. mak selalu suruh cabut uban dia.. hehe..
    nak tau guna apa??
    guna padi..

    BalasPadam

E-CERPEN

E-CERPEN

JOM TERJAH IKLAN

IKLAN BERBAYAR

FEEDJIT

.


get this

,

Free Page Rank Tool My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free free search engine submission BLOGGER INDONESIA