Isnin, 23 Ogos 2010

Kuku menunjukkan kesihatan anda




Adakah anda tahu bahawa kuku anda boleh mendedahkan kesihatan anda secara keseluruhannya? Sebuah sentuhan tompokan putih, ada yang sedikit kemerahan, atau riak atau gundukan mungkin merupakan tanda penyakit di dalam tubuh anda. Permasalahan dalam hati, paru-paru, dan jantung boleh muncul dalam kuku anda. Terus membaca untuk mempelajari apa rahsia kuku akan mendedahkan penyakit anda. 

1. Kuku yang pucat (Pale Nails).



Kuku yang sangat pucat kadang-kadang dikaitkan dengan penuaan. Tapi mereka juga boleh merupakan tanda penyakit serius seperti:

  • Anemia
  • Kongestif gagal jantung
  • Diabetes
  • Penyakit hati
  • Gizi Buruk
2. Kuku putih (White Nails).


Jika kuku sebahagian besar putih dengan pinggiran lebih gelap, ini dapat menunjukkan masalah hati, seperti hepatitis. Dalam gambar ini, anda boleh melihat jari-jari juga kuning, tanda lain dari masalah hati.

3. Kuku Kuning (Yellow Nails)


Salah satu penyebab paling biasa kuku yang berwarna kuning adalah disebabkan jangkitan kulat. Sebagai memburukkan lagi jangkitan, kuku mungkin menarik kembali, dan mungkin kuku menebal dan runtuh.Dalam kes yang jarang berlaku, kuku kuning dapat menunjukkan keadaan yang lebih serius seperti penyakit tiroid teruk atau psoriasis

4. Kuku kebiruan (bluish Nails).


Kuku dengan warna kebiruan boleh bererti tubuh tidak mendapat oksigen yang cukup. Ini boleh menunjukkan adanya jangkitan di paru-paru, seperti radang paru-paru.

5.Kuku yang berdesir (Rippled Nails).


Jika permukaan kuku yang bergelombang atau diadu, ini mungkin merupakan tanda awal dari psoriasis atau artritis inflamasi. Psoriasis adalah suatu keadaan kulit yang bermula pada kuku 10% dari masa.

6. Kuku yang retak dan terbelah (Crack and split Nails).


Kering, kuku rapuh yang sering retak atau terbelah telah dikaitkan dengan penyakit tiroid. Retak atau pemisahan digabungkan dengan warna kekuningan lebih mungkin kerana jangkitan kulat

7. Kuku bengkak di pinggiran kulit (Puffy Nail fold).


Jika kulit di sekitar kuku tampak merah dan bengkak, ini dikenali sebagai peradangan lipatan kuku. Ini mungkin hasil dari lupus atau tissue disorder.

8.Garis hitam dibawah kuku (Dark lines beneath the Nails).




Garis hitam di bawah kuku harus diselidiki secepat mungkin. Mereka kadang-kadang disebabkan oleh melanoma, jenis yang paling berbahaya dari kanser kulit ..

9. Mengigit kuku (gnawed Nails).


Menggigit kuku anda mungkin tidak lebih dari kebiasaan atau tabiat lama, namun dalam beberapa kes ini adalah tanda kegelisahan terus-menerus yang perlu rawatan. Menggigit kuku dikaitkan dengan gangguan obsesif-kompulsif. Jika anda tidak boleh berhenti, berbincanglah dengan doktor anda.


Walaupun perubahan keadaan kuku banyak menunjukkan tanda-tanda keadaan penyakit, perubahan ini jarang ada tanda pertama. Dan banyak kelainan kuku tidak berbahaya dan  tidak semua orang dengan kuku putih mengidap penyakit hepatitis. Jika anda bimbang tentang paparan kuku anda, sila berjumpa dengan doktor kulit untuk pengesahan.

Wasallam.

Ditulis Oleh : Captain Hari: 12:10 PG Kategori:

Comments
10 Comments

10 ulasan anda:

  1. Salam Capt,

    Ha..kalau ada bunga kuku bagaimana pula ya.

    Sweetie ada juga habit gigit kuku ni, bila sedar cepat2 berhenti, biasanya gigit kuku bila tengah fikir...ha gitulah..

    BalasPadam
  2. Salam sweetie,

    Bunga kuku tu tanda Sweetie byk berfikir dan runsing atas sesuatu perkara..Capt agak sajalah..Yg tu biasa je! Gigit kuku tabiat byk wanita...sejak kecil suka gigit.

    BalasPadam
  3. Salam Capt,

    Alhamdulillah, tkde masalah kuku.. habit menggigit pun takde..

    BalasPadam
  4. Salam Aliazuan,

    Aliaazuan nampak sehat luar dan dalam..jaga makan barang yg berkhasiat mcm tu. alhamdulillah.

    Jazakallah khairan.

    BalasPadam
  5. Salam Aliazuan,

    Aliaazuan nampak sehat luar dan dalam..jaga makan barang yg berkhasiat mcm tu. alhamdulillah.

    Jazakallah khairan.

    BalasPadam
  6. xtaulah masuk kategori mana.. rasanya cam xtermasuk dalam senari di atas :-)

    BalasPadam
  7. Salam zuriey,

    Sehatlah tu kalau tak ada dalam kategori tandax berpenyakit...
    Semuga umur panjang...

    BalasPadam
  8. salam capt,

    memang ade masalah kuku nie..:)
    ibu jari kena cengkam kuku(cagu)nampak tak cantik jadinya...

    dan satu lagi capt...
    ade seorang hamba allah nie(lelaki)
    dia solat memang tak tinggal lah..tapi mempunyai kuku yg panjang,tak semua jari..
    hanya ibu jari dan jari kelengking..camne dgn solatnya dan setahu sy...air wuduk tdk akan sampai dn masuk,jika membela kuku??

    w salam

    BalasPadam
  9. @bidadari selagi dia tak sapu pewarna yg kalis air tak apalah. Sah solatnya, tetapi tak beberapa elok menyimpan kuku yg panjang sbb boleh mengumpul kekotoran. selalu kena cuci dari segi kesihatan.

    BalasPadam
  10. Kuku kelingking saya ada bintik putih dan kebetulan kaki bengkak dan menurut artikel yang saya baca ia berkaitan dengan masalah hati, ginjal dan jantung...bagaimana ya?

    BalasPadam

JOM TERJAH IKLAN

IKLAN BERBAYAR

FEEDJIT

ARKIB


get this

.


get this

,

Free Page Rank Tool My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free free search engine submission BLOGGER INDONESIA