Jumaat, 9 Julai 2010

Hak anda sebagai isteri terhadap harta sepencarian .


Ada harta dan wang yang banyak pun kadang-kadang tidak menjaminkan rumahtangga yang bahagia sekiranya suami atau isteri tidak mensyukuri nikmat yang Allah SWT berikan. Harta dan wang menjadi rebutan diantara suami isteri apabila berlaku kes penceraian atau kematian. Kes-kes begini melibat pasangan suami isteri yang sama-sama berusaha mengumpul harta seperti rumah, saham, tanah, EPF dan lain-lain lagi aset. Si isteri mesti dan kena tahu apakah haknya terhadap harta bekas suaminya supaya keadilan dan jaminan hidup masa depannya bersama anak-anaknya nanti terbela. 

Bagi kes kematian suami pula sekiranya meninggal harta yang banyak, maka banyak pihak terutama pihak sebelah keluarga arwah lelaki dan saudaranya akan berperang habis-habisan untuk mendapatkan harta walaupun mereka ini tidak pernah membantu arwah semasa hidupnya. Bila kematian barulah mereka ini muncul menuntut pula bahagian mereka.

Ayat-ayat mengenai faraid ini banyak terdapat dalam AI-Qur'an, begitujuga dalam hadis-hadis.

"Allah memerintahkan kamu mengenai pembahagian harta pusaka untuk anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan. Tetapi jika anak-anak perempuan itu lebih daripada dua, maka bahagian mereka ialah dua pertiga daripada harta yang ditinggalkan oleh si mati. Dan jika anak perempuan itu seorang sahaja maka bahagiannya ialah seperdua (separuh harta itu)……"(sehingga akhir ayat). (Surah AI-Nisa ': 11) 

Maksudnya: "Daripada Ibnu 'Abbas Radhiallahu 'anhuma daripada Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam sabdanya: "Kamu bahagi-bahagikanlah harta (pusaka) di antara ahli fard 'idh (waris) berdasarkan Kitabullah. "(Hadis riwayat Muslim dan Abu Daud)

Terlalu sedikit wanita Islam tahu bahawa mereka berhak untuk menuntut harta sepencarian yang boleh mencapai setengah dari aset suami mereka selepas kematian yang terkini. 

Adalah umum bagi wanita untuk membuat tuntutan untuk harta sepencarian yang diperolehi selama perkahwinan bersama. Dengan kes penceraian tetapi tidak dalam kes kematian.

Hal ini berlaku kerana ramai bekas isteri atau janda tidak tahu hak mereka dan peruntukkan undang-undang. Mereka berfikir bahawa jika mereka memiliki anak, mereka hanya berhak satu perlapan (1/8) dari harta suami (di bawah sistem faraid) dan jika mereka tidak mempunyai anak, mereka berfikir bahawa mereka boleh mendapatkan hanya satu perempat (1/4) dari harta suami. 

"Tapi wanita di Malaysia banyak memberikan sumbangan bagi kejayaan suami mereka, sehingga pihak perempuan harus membuat tuntutan dan berhak mendapatkan sebahagian daripada harta sepencarian jika mereka dapat menunjukkan sumbangan mereka." 

Oleh kerana itu perbezaan antara Kes 1 dan Kes 2. 

Dalam kes pertama, Zainab tahu bahawa sebagai seorang isteri, dia boleh membuat tuntutan sehingga 50% dari aset suaminya di bawah harta sepencarian. Jadi dia menerima RM500,000 daripada sahamnya sepencarian harta benda dan lain RM62,500 sebagai saham faraidnya (yang merupakan salah satu perlapan dari jumlah RM500, 000). 

Dalam kes kedua, Kamariah yang tidak menyedari harta sepencarian dan tidak membuat sebarang tuntutan untuk harta itu. Akibatnya ia hanya menerima RM125,000 yang merupakan salah satu-perlapan dari jumlah RM1juta. 

(Dalam kedua kes, baki wang dan aset dibahagikan antara anak-anak dengan anak laki-laki mendapat dua kali bahagian saudara perempuan mereka). 

Di bawah sistem faraid, seorang isteri dengan anak-anak akan mendapatkan satu perlapan dari aset suaminya dan dia berhak satu perempat aset suaminya jika mereka tidak mempunyai anak. 

"Jika suami meninggal dunia meninggalkan wang RM100,000 dan bekas isteri /janda dapat menunjukkan bahawa ia memberikan sumbangan penjumlahan tersebut, dia berhak setengah dari itu dan akan mendapatkan RM50,000 pertama. Kemudian dari baki RM50,000, ia akan mendapatkan bahagiannya satu perempat (jika pasangan tidak memiliki anak-anak) atau satu perlapan (dengan anak-anak). 

Jika wanita itu seorang surirumah yang tinggal di rumah dan merawat anak-anak, dia masih boleh membuat tuntutan untuk sepencarian harta. 

"Jika seorang surirumah kepada bekas suaminya yang isterinya dahulu seorang yang baik di rumah membuat hidupnya suaminya aman dan selesa. Mudah bagi bagi suaminya untuk mencari nafkah. Jika si isteri dapat membuktikannya di mahkamah, bergantung pada hakim dan bukti yang diberikan, ia akan cenderung dibahagikan 30% hingga 50% dari harta sepencarian. 

Ketika tuntutan seperti itu adalah tertunda di mahkamah, Amanah Raya Malaysia akan memberhentikan pengagihan faraid sehingga masalah ini diselesaikan dahulu sehingga harta hak sepencarian pertama diselesaikan, kemudian barulah membahagikan baki di bawah hukum faraid. 

Di bawah hukum faraid, jika isteri tidak mempunyai anak dan tidak ada saudara laki-laki, ia mendapat satu perempat aset suaminya dan baki tiga suku pergi ke Baitul Mal (perbendaharaan di bawah dewan Islam negara-negara) yang penting baginya untuk membuat tuntutan dalam harta sepencarian. 

Jika isteri dapat membuktikan kepada Baitul Mal bahawa dia adalah orang yang membayar semuanya, bahkan mungkin melepaskan haknya untuk aset. Pada perkahwinan poligami, para isteri juga harus tahu hak mereka keatas harta sepencarian.

Mengambil contoh: Encik A berkahwin dengan Puan B selama 20 tahun dan memperoleh RM10,000 selama pernikahan mereka. Lalu mengambil isteri kedua, Puan C yang merupakan anak perempuan kepada seorang lelaki kaya. Usahanya berkembang pesat kerana kenalan dan dia kemudian perolehi RM10 juta. Kemudian beliau berkahwin pula dengan Puan D dan tidak mendapatkan banyak selama pernikahannya dengan wanita ketiga. 

Apakah semua tiga isterinya berhak untuk bahagian yang sama setelah kematiannya? 

"Jika ia meninggalkan RM10 juta selepas kematian, adalah tidak adil untuk isteri keduanya jika sebahagian isteri pertama perlapan di bawah hukum faraid yang akan dibahagikan rata di antara tiga isteri (dengan masing-masing mendapat 1/24 saham). Kerana pada pernikahan keduanya bahawa ia membuat wangnya. "Jadi, isteri keduanya harus membuat tuntutan berdasarkan harta sepencarian selama pernikahannya dengan dirinya bahawa suaminya menjadi kaya semasa dengan suaminya. Dia harus membuktikan bahawa itu adalah pernikahan kedua yang membuatnya suaminya lebih kaya dan bukan yang pertama atau ketiga. Jika dia melakukan itu, dia boleh mendapat sehingga 50% daripada aset suaminya. 

Bersambung nanti...... (Bab 1)

Posting ini hanya maklumat sahaja. Untuk mendapat maklumat yang lengkap pasal kes tuntutan harta sepencarian. Sila rujuk dengan peguam syarie yang ada.

Wassallam.

Ditulis Oleh : Captain Hari: 9:44 PG Kategori:

Comments
13 Comments

13 ulasan anda:

  1. Salam capt
    Pas arwah akak meninggal, EPF menjadi rebutan, sbb wang bole bergaduh. Dr itu, sapa2 yg blom namakan waris dlm EPF, buat segera. Nasib baik sy jauh, if x sy pun trbabit sama. Suami nk kawen lagi, hati mmg memberontak, tapi lama2 sy bole cool down n bole bincang, walau hati sedih n terluka, tapi harus diteruskan. Doa yang terbaik buat smue, inshaAllah

    BalasPadam
  2. salam Idda Hashim,

    Terima kasih luahkan disini.
    Hidup mesti diteruskan dan banyak bersabar akan takdir yang dihadapi dengan iman yang kuat.

    Semuga kita menjadi hamba yang taat dan tawakal akan kehidupan yang fana ini. Akhirat juga yang kekal. Sementara hidup yang singkat perkara yang berlaku pada diri kita..pasrahkan hati dan serahkan diri pada-Nya semuga memperolehi rahmat-Nya nanti.

    Jazakallah khairan.

    BalasPadam
  3. Salam...

    Posting mcm ni penting utk mmberi kfhmn kpd org yg tak fhm psl hrta pusaka @ hrta sepencarian.

    Alhamdulillah, stkt ni fmili ana & sblh suami trmasuk ipar2 bkn jenis yg suka gaduh2 bab harta @ duit ringgit, smuanya suka ambil berat & bantu mmbntu satu sama lain, tak pandai nk berkira2 dgn adik beradik @ mereka sgt bertolak ansur. Jd rasa tak sampai hati nak buat aniaya antara satu sama lain. InsyaAllah, smoga sifat ini brterusan smpai bila2. Ngeri rasanya dgr psl org gaduh2 sbb harta ni, malah ada juga yg sanggup bunuh kluarga sndiri smata2 hal itu. Mungkinkah dia fikir harta itu dpt bawa dia msuk ke kubur? kenapa jadi smpai bgitu skli agaknya ya? Nauzubillah... garis panduan dh ada.Jika ikut suruhan Allah, akan ada khairnya di situ, insyaAllah. Wallahu alam.

    BalasPadam
  4. Salam Aliaazuan,

    Terima kasih komen tsb. Sama dgn ana yg tak ada harta pusaka yg diterima walaupun dalam tangan ana tetapi menolaknya semasa arwah bapa nak bagi tanah tepi jalan yg harga setengah juta untuk buat stesyen minyak. Jadi ana suruh abang buat faraid bagi semua adik beradik equal share walaupun kakak atau abangx yg jutawan.

    Habis hutang ana dia orang tolak sehingga tinggal tulang. Nak beli motor LC pun tak cukup. Yg kaya tak semestinya tak mau. Jadi itu contoh utk Aliaazuan fikirkan.

    Ana tak pernah ungkit pasal harta sebab dulu datuk capt jutawan juga. Ada bas dan kilang. Arwah bapa tak ambil sekaki pun tanah arwah datuk. Tetapi sepupu semua ambil. Anakx mereka tak menjadi dlm pelajaran. Kerani dan kerja sawah shj.

    Tapi anak-anak arwah bapa seperti abang dan kakak insyaAllah jawatan tinggi dalam kerajaan. cuma ana saja yg paling koman. Kapt bersara shj. Tapi syukur pd Allah swt dgn nikmatnya walaupun begini sehat dan gembira..dpt buat amal jariah sikit dan ibadat.

    Yang penting usah busuk hati atau dengki dgn adik beradik pasal harta. Semuanya daki dunia shj. Walaupun sederhana hidup tak menyusah orang lain..

    Jazakallah khairan.

    BalasPadam
  5. Salam..

    Ya...stuju dgn ckp Capt tu. Masa arwah ayah meninggal 3 thn lps, mmg ada pmbahagian juga utk kami adik bradik, tp kami smua dh bpakat tak mau ambil duit tu sbb masa tu emak ada mslh besar. Tanah kat kg (atas nama mak)yg kami tggal skrg ni sdg diburu oleh org lain.

    Hrga tanah tu mahal, hmpir 1 juta.. mak trpksa fight kat mahkamah, kesian mak sbb banyak nk pakai duit, kami tpksa brpakat ambil lawyer yg mahal. InsyaAllah kami yakin berada di pihak yg benar, brdasarkan bukti2 yg kuat, surat jual beli, geran,dsbnya..kami sggup pakat adik bradik tak mau ambil duit ayah sbb nak bantu mak.

    Alhamdulillah, baru2 ni dh dpt result yg kami dh brjya, tp blum dpt hitam putih lg..walaupun msih ada ancaman bsr drp pihak satu lagi.MasyaAllah.. Jika adik bradik tak satu padu, tak tau la apa akan jd..betul tak Capt.

    BalasPadam
  6. salam capt.
    info yg sgt berguna kepada saya dan manfaat kepada sume.
    terima kasih kpd capt.
    bab harta ni tak usahlah kita bergaduh2 tak ada faedahnya.yg penting saling bekerjasama dan mengiratkan salaturahim di antara kita adalah di utamakan.dan rahmatlah Allah sentiasa bersama kita.

    BalasPadam
  7. Salam Ummuamin,

    Betul, jangan bergaduh sampai lupa nikmat Allah swt bagi kat atas dunia ini. Bersyukur atas apa yang kita perolehi dan perlu berkongsi jika perlu.

    Tapi sebagai isteri mesti tau haknya jika utk anakx diutamakan kepada isteri supaya tidak teraniaya nanti.

    Jazakallah Khairan.

    BalasPadam
  8. Salam Capt,

    Sweetie dpt banyak maklumat disini.

    Tapi apakan daya Sweetie, sweetie terpaksa menanggung anak2 sendiri. Ayah mereka tidak sihat utk bekerja dan sweetie tak dapat untuk memohon nafkah buat anak2.

    BalasPadam
  9. Salam Sweetie,

    Kesian sungguh bila baca ni. Tabah sungguh sweetie dgn keadaan suami. Banyak pengorbanan ini dan bukan semua isteri sanggup hadapi mcmana sweetie hadapi.

    Semuga Allah swt memberi kesabaran yg tinggi dan kesihatan yg baik kpd suami dan keluarga sweetie. Amin.

    Jazakallah khairan.

    BalasPadam
  10. ilmu pembahagian harta memang penting dan semua orang patut tahu

    BalasPadam
  11. Salam zuriey,

    Banyak ke harta sepencarian? Kalau banyak kena ambil tahu perkara ini mana tahu terjadi pada kita.

    BalasPadam
  12. Salam zuriey,

    Banyak ke harta sepencarian? Kalau banyak kena ambil tahu perkara ini mana tahu terjadi pada kita.

    BalasPadam
  13. Salam zuriey,

    Banyak ke harta sepencarian? Kalau banyak kena ambil tahu perkara ini mana tahu terjadi pada kita.

    BalasPadam

JOM TERJAH IKLAN

IKLAN BERBAYAR

FEEDJIT

ARKIB


get this

.


get this

,

Free Page Rank Tool My Ping in TotalPing.com Ping your blog, website, or RSS feed for Free free search engine submission BLOGGER INDONESIA